Kerenah oh Kerenah


"kat mana nak antar borang ni kak?"
"oo.. borang nih kena antar kat tingkat 8 nih.. ada kotak kat situ.. masukkan jer dalam kotak tuh"
"Ok, timer kasih ek kak.. "

Sorang mamat keding memanjat lif utk ke tingkat 8... masuk jo pintu pejabat di tingkat 8.. semuo orang pandang lain macam..

"err.. kak. Erm.. borang nih nak antar kat mana? Kat kotak mana nak masukkan?"
"borang apa dik? erm.. tender nih ek.. yg nih kena antar tingkat 1 nih.."
"aik.. saya dah pegi tingkat 1 tadi.. dorang cakap masukkan dalam kotak kat tingkat 8 nih"
"eh..dorang tak cakapkan pada kita pun nak soh sediakan kotak.."

Pehtu disambung laie bebelan ontah apo kobondo eh den tak dongar dan menuju ke telefon di mejo. Membuat panggilan ke tingkat 1.

"Ok dik.. hantar kat tingkat 1 ek.. jumpa Puan dot dot dot...."
"Tingkat 1 plak ek kak? erm.. takpe la kak ek.. time kasih yerrr.."

Mamat keding kembali menokan butang lif ke tingkat 1. Tinggg... mamat keding kuar menuju tompek yang pertamo di tuju tadi.

"Sori dik.. akak ingat kat tingkat 8.. sbb dulu memang kat situ kena antar. Tp dorang dah ubah dah skang"
"haa.. tuh la kak.. takpe la. Jadi saya tinggalkan di sini jer la ek?"
"Sebenarnya kat department sebelah.. takpe la dik.. nanti akak tolong antarkan"
"Ok.. timer kasih ek kak.. bye.. jumpa lagi.."
"Sorry ek dik tadi.."
"It's ok.. nevermind laa"

Den terus blah dari Jabatan Kerajaan tu... den senyum sendirian bilo palo otak den teringat bincang potang den bersamo Bro Petz tontang "Birokrasi". Den tak paham sebonanyo tontang kerenah birokrasi ni.. tp bilo den alami sudah duo kali terdokat ini yang melibatkan jabatan gomen ni.. baru den tau sebonarnyo memang gomen banyak btol kerenah 'berokrasi'nya. Tontang cerito di atas tuh mungkin kurang topat den nok kaitkan dongan kerenah itu.. tp sedikit sebanyok ianyo tolah menyusahkan den selaku orang yang ingin berurusan dongan pihak gomen ini..

Kelmarin lopeh den poie ke Kumpulan Wang Simpanan Pekerja ( KWSP ) bahagian Johor Bharu berdokatan dongan Wisma Persekutuan Johor Bharu. Den blur-blur sebab ini baru pertamo kali den berurusan di Kwsp.. melangkah masuk den menuju kaunter pertanyoan. Sungguh manih senyuman operatornyo. Apo yang den tanyo di jawab dongan details. Kendian ke kaunter 1.. utk register akaun Kwsp baru. Amik borang dan isi pehtu ke kaunter 25.. ramah mesro juo cik akak ini..

Check punyo check, den dah ado akaun kwsp ruponyo. Sojak dari 2002 laie.. ooo.. den lupo yang dolu den ponah kojo kilang dokek Seberang Prai Utara.. jadik den ditransfer ke kaunter 28 pulo.. Sungguh segak brother di kaunter 28.. memberi senyuman kepado pelanggan seperti den.. satu slip penyato Kwsp diberikan pado den. Den bertanyo laie dan laie apo yang patut.. pun begitu sungguh pantas dan padat menjawab soalan den dan jawapan yang diberi menopati citoraso dan soalan yang diaju..
Yaa.. nasib baik di situ tidak ado kerenah. Syabas kepado kakitangan KWSP Johor Bharu kerano mampu memberikan layanan terbaik walaupun dalam kelaparan mungkin.

Jadi di sini den nak posan kepado kengkawan den yang kojo gomen, jangan la ekorang nak tunjuk lagak bilo berurusan dongan pihak luar.. kerano ianyo akan menjojaskan peribadi anda dan jugo menjojaskan namo jabatan anda. Pihak luar juo sodang bekojo, jadi bori la kojosamo dongan penuh mesro.. kerano anda dibayar gaji utk melayan pelanggan. Sekian.. terimo kacih.

Announcement :

My Snapklik menu is being created at the top of this blog. TQ..

0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails