Mengelamun

Ekorang ponah tak mengelamun? Dah tentu ponah kan? Dan mengelamun memang best... tidak menjadi suatu yang pelik kalu mengelamun. Tapi yang peliknyo kalu ekorang mengelamun ketiko sodang memandu motorsikal dengan kelajuan minimum 80km/j . Nak plak ketiko itu jalan rayo ponuh sosak dongan kereta yang bergerak lobih/samo dongan kelajuan motorsikal ekorang. Tahap mengelamun ekorang bukan la tinggi sangat.. tp tumpuan minda ekorang bukan pado kereto2 dan jalan rayo tp ontah mano ekorang dok mengelamun. Adakah ekorang ponah berkeadaan sedemikian rupo?


Haa.. jiko jawapan ekorang YA. Maka janganlah amalkan selalu.. terutamo ketiko hampir menjolangnyo Hari Rayo ni. Ianyo amat memudaratkan kesihatan malah bleh membuatkan ekorang berpindah ke alam lain. Mungkin juo membuatkan ekorang menyusahkan orang lain.


Ekorang ponah naik kereto selaju 180km/j ? Bagi yang kaki racing.. sudah tentu ponah kot.. dan bagi mereko yang ado kereto mewah cam Merz, Bmw and other's.. tentu juo ponah meraso pecutan selaju itu. Mengikut kajian yang dijalankan oleh pihak 'mesra,cepat dan betol' , pecutan melobihi had laju yang dibonarkan adolah sukar untuk dikosan oleh 'perangkap laju'.


Sebagai cth mudah, katakan di sebatang lebuhrayo..had laju yang dibenarkan adalah 110km/j. Jika ekorang memandu dengan kadar kelajuan 120-150km/j... 'perangkap laju' yg di set pado kelajuan maksima 110km/j dapat mengesan kadar kelajuan kenderaan ekorang tadi dan gambar kenderaan ekorang dapat diambil oleh alat perakam 'perangkap laju' tersebut. Akan tetapi... jika kadar pecutan ekorang sudah melampaui 150km/j ke atas ataupun selaju kelajuan cahaya.. adalah amat sukar utk sebuah mesin 'perangkap laju' untuk menangkap gambar untuk dijadikan bukti dan secaro tidak sengajo ekorang sudah terlepas dari dikonokan saman.


Chups... info diatas adalah samo sekali bukan untuk menggalakkan ekorang memecut laju di jalan rayo. Walaupun ekorang mempunyai sebuah Lamborgini-gitu.. ataupun sebuah Ferraro Roche.. tidak semestinyo ekorang boleh sesuko ati memecut laju tanpo mempedulikan orang tersayang. Chewaah.. cam iklan la plak.


Oleh itu.. posan dari pewaris takhta kerajaan Marang Kerapu Kepunden kepado semuo wargo Malaysia tercinto... berhemah la ekorang semuo di jalan rayo sempeno menjolangnyo Hari Rayo Aidilfitri ini..


Jalan-jalan carik kawan :

0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails