Ese dan Fotografi

15 tahun lampau, ese masih laie sekolah rendah. Dan anak kepado seorang bapa yang berpendapatan sederhano. Mana mungkin mampu untuk memegang sebuah kamero yang mahal sedangkan kamera kodok pun ado yang zaman 70-an punyo. Maso itu hobi memetik shutter kamero sudah tersemat dalam jiwo ese. Pantang ajo kamero antik itu berfilem, pasti filemnyo abis di tangan ese.

14 tahun sesudahnyo, ese mampu memegang kamero hasil dari titik peluh ese sendiri. Walaupun masih laie di kiro kamero kodok namun ianyo teknologi terbaru yang dikenali dongan namo kamero digital. Semonjak berjinak dongan kamero digital, hobi ini makin membuak-buak, merebak dalam diri mengalahkan penyakit kencing manis ataupun penyakit gatal miang. Ianyo cepat merebak lantaran sudah 14 tahun memendam ghaso utk memiliki kamero sendiri.

Dan sekarang, hobi ini menjadi sebahagian dari idup ese. Malah kini menjadi sumber rezeki bagi menampung kehidupan ese di bumi selatan ini. Kalau semato-mato mengharapkan gaji pekerjaan totap ese, nampak gayo tiado peningkatan taraf idup la gamaknyo ese. Mako terpakso mencari alternatif lain. Bergantung harap dongan kawan-kawan terdekat. Malah strategi pemasaran caro konvensional jugo di adaptasikan iaitu dari mulut ke mulut memandangkan ese hanyo lakukan secaro sambilan bagi memenuhi tuntutan nafsu hobi ese.


0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails