23.6.08

Cuci

Dokek Putama, ado sebijik mesin basuh.
Dolu ado satu, pembelian kongsi. Murah.
Lopeh tuh boss bagi sebijik lagi. Mahal skit.
Mesin basuh lamo boss yang tak diguno laie.
Beliau dah boli yang baru lagi canggih dan bosar.

Walaupun dokek Putama ado mesin basuh.
Ese cumo pakai mesin basuh tu baru berapo kali yo.
Bulih kiro dongan jari tangan yo.

Malas?
Bukan malas menjadi alasan ese.
Tapi. Kalau ese guno mesin basuh tu.
Orang lain kono tunggu duo tigo hari baru dapek guno.

Kenapo?
Sobab lopeh ese tokan butang automatik.
Ese tinggal mesin basuh tu.
Dan terus menjalani kehidupan rutin harian.

Sampaikan ese terlupo.
Yang baju dah siap di basuh dah tigo hari terondam dokek situ.
Baju yang lombap dah berkuap dan jadi busuk balik.

Lalu terpakso di cuci lagi dan kono tunggu sampai siap.
Baru lah boleh jalani kehidupan lain.

Ese mahu carik mesin basuh.
Yang tokan punat automatik.
Terus memungut pakaian dokek raga,
menyumbat dalam mesin basuh, basuh, bilas,
dan terus jemur.

Tang angkat dari jemuran takpo.
Ese suko angkat pakaian di jemuran.
Nampak macam rajin sikit kalau jiran tengok.

Muahahahaa...

2 comment:

shinO サイフル said...

haha..tapi betul lah..takde mse sgt nak basuh sendiri..kalau basuh pun tak tentu kering sebab basuh pun waktu malam..sebab? malam je free..siang kerja...

filanastasia said...

shino : boleh kering la.. sidai kat luar.. bila kena angin, kering punya.. kita biasa jek buat.. esok harinya kompem kering.. tp jgn ler tmpt yg boleh tempias ujan.. tak kering-kering jadinya.. huhu

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails