Khutbah

Minggu ini baru la khutbah bertukar kepado topik lain setolah 4 minggu berturut-turut imam membaco khutbah berkaitan zakat. Minggu ni topik Denggi dibacokan imam memandangkan sekarang isu Denggi amat hangat setelah ramai mangsa denggi tolah meninggal dunio.

Tempohari ado blogger yang diserang denggi. Teruk jugo sampaikan berhari-hari berkampung di wad. Denggi merupokan salah satu pembunoh utamo dalam banyok-banyok pembunoh yang tidak dapat dikeluarkan waran keatasnyo. Sungguh licik si pembunuh ini.

Sodang kusyuk mendongar khutbah, dia yang berpakaian gaya orang educated, berbaju kemeja lengan panjang kemas di dalam, berseluar slack.. tanpo sedikit pun tunduk meminta lantas terus melangkah menuju ke depan. Den perhatikan mangso-mangso langkahan dia dan semuonyo terkesima. Tapi dia gah melangkah menuju ke depan tanpa menghiraukan mangso langkahannyo.

Meluap raso di hati, ingin ajo eden bangun mencuit bahu dia dan menegur barang sepatah akan tindakan dia. Tapi siapo la diri ini, cumo mampu melihat dan menyimpan hasrat. Sungguh tiado sopan dan santun sebagai bangso Melayu, apatah laie sebagai umat Islam. Tidak sedikit pun dia meraso bersalah melangkah mereko-mereko yang sedang duduk bersila kusyuk mendengar khutbah. Apo la salohnyo kalu tunduk meminto laluan.. sudah tentu mereko-mereko akan mengangkat peha dan memberikan sedikit laluan. Ini la dikatokan Melayu Akhir Zaman... gahnyo kito mengatokan Melayu penuh sopan dan santun.. penuh budi dan bahaso.. tetapi masih ramai lagi bersikap demikian. Perkara sekecil itu pun diabaikan apatah laie dongan perkaro yang lebih bosar..lobih ponting.

Ahh.. sudah lah den nak ingat perkaro itu. Makin di ingat makin meluat raso geram di hati. Anggap ajo mereko terlupo akan budi bahaso yang tolah di ajarkan kepado mereko oleh orang tuo mereko dulu.. anggap sajo mereko sedikit lalai akan perkaro kecil itu.
Ah.. sudah lah dipertikaikan lagi.. lihat lah dalam diri sendiri.. karang "Mengata dulang paku serpih".

0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails