30.4.09

Bandung - Day 2

Sesudah sarapan pagi, kami bersiap dan akan berangkat ke Tasik Malaya.
Bas Pariwisata Budiman sudah menanti. Kami duduk di hadapan.
Kononnyo nak capture pemandangan indah sepanjang jalan.
Baru separuh jalan dah nyonyak tidor terlentok.
Jalan yang kami lalui seolah jalan seperti ke Cameron Highland.
Berliku dan sempit jalannyo.

Setelah jalan berliku sudah kami harungi.
Kami singgah makan di Rumah Makan Gentong. Tompek ni di kawasan kaki gunung.
Rumah makan ni pulak di bino kek atas kolam. Anak Azmin Prettypeektures asyik bermain dongan ikan-ikan di dalam kolam. Seronok melihat keletah si cilik Azmin ni.

Masakan nasi timbel memang menyelerokan. Sambal yang cukup kaw menambahkan selero.
Dah selosai semuo, kami meneruskan perjalanan yang memakan maso hampir 1 jam laie.
Sepanjang perjalanan, tidak banyak yang dapat kami capture memandangkan bas agak laju.
Dan akhirnyo kami sampai ke kota Tasik Malaya.
Perjalanan keseluruhan memakan maso sekitar 3 jam lebih.

Kami check-in di Hotel Asri yang terlotak di atas sebuah shopping complex.
Sesudah melotakkan bag dan melopehkan lolah sekojap, si Fairus tidak sabar mengajak ese untuk terjun ke kolam. Dan kami bertigo bersamo anak saudara Fairus dah siap terjun.

Sekitar pukol 3pm wib, kami semuo perlu menghadiri satu majlis yang dinamokan Majlis Bersiram mengikut Adat Sunda. Majlis ini dilangsungkan dokek rumah bakal isteri Fairus, Sitti Nurrohmah yang terlotak tidak berapo jauh dari tompek kami menginap.

Majlis terus bermulo apobilo kami dah sampai. Adat Bersiram mengikut Adat Sunda ni memang ponuh dongan emosi dan tangisan. Nasib baik ese tak paham bahaso Sunda. Kalau tidak, dongan ese yang sodang dok captured moment ni sudah tontu akan menangis samo. Majlis bermulo dongan Tinur dibawo keluar dan duduk mengadap keduo orang tuo. Dan membasuh kaki si ibu dan ayah dan tunduk mencium kaki sebagai tando penghormatan terakhir. Ketiko acaro ini berlangsung, terdapat MC yang membacokan puisi bahaso Sunda yang sungguh menyentuh perasaan bagi orang yang faham. Kemudian Tinur akan memohon maaf dari seluruh ahli keluargo dan bersalam-salaman dongan sanak saudaro.

Kemudian Tinur akan menukar pakaian untuk meneruskan upacaro bersiram. Tinur akan dibawo oleh keduo orang tuo ke kamar bersiram dan upacaro bersiram dimulokan dongan ibu kandung Tinur mencurahkan air yang berisi beberapo jenis bungo. Adat ini mengikut kato orang tuo, ianyo adalah sebagai penghormatan terakhir kepado orang tuo bagi memandikan anak mereko buat kali terakhir sebelum anak mereko meneruskan kehidupan berkeluargo sendiri. Adat bersiram diteruskan setiap sanak saudaro yang ingin menyiramkan air kepada Tinur.
Air bungo jatuh beriringan dongan air mato Tinur yang dalam kesedihan.

Upacaro kemudian diteruskan dongan membaling bungo dan berisi duit kepado tetamu yang hadir yang berado di perkarangan rumah. Dan seterusnyo tetamu dijemput menjamu selero.

Usai sahajo upacaro adat bersiram, malam itu kami menomani Fairus dan Tinur untuk fitting baju perkahwinan mereko di sebuah butik di tongah kota Tasik Malaya. Ikut turut serto adalah keluargo Tinur yang turut ingin fitting baju yang sedondon untuk upacaro perkahwinan esok hari. Sudah menjadi adat Sunda, satu keluargo akan memakai pakaian yang sedondon ketiko menyambut tetamu pado hari perkahwinan.

Selopeh yo selosai try baju, kami menjongah ke ruang Gedung Pahlawan bagi melihat persiapan pelamin dan susunatur ruang dewan. Hampir ke tongah malam kami di situ. Perut dah semakin lapar. Dan keluargo Tinur bawak kami menikmati bubur nasi di tepi jalan. Kedai tu nampak macam simple tetapi ramai orang yang menikmati bubur di situ. Kami yo sompek makan duo mangkuk sorang. Memang tersangat sodap menjilat jari. Dikonokan pulak dongan Teh Sosro.

Berehat di hotel Asri. Esok hari kami perlu bangun awal pagi dan bekojo.