Ku Pulang Jua...

Setolah 4 hari eden bertemankan sunyi di daerah yang serba keputihan ini, eden dibenarkan keluar setelah diminta pada doktor yang bertugas. Sungguh seksa idop di alam sana, hari2 di isi dengan menonton t.v dan melepak di katil putih. Nasib baik jugak ado toman senasib yang terpakso berkongsi daerah putih ini bersamo eden.. 2 orang student UTM ini jugak menjadi tempat persinggahan makhluk perosak bergelar Chicken Pox.

Eden ditempatkan di Wad Isolasi Lelaki, bilik no. 3. Ado duo katil dan eden hanyo dok sorang ajo dalam bilik tuh. Duo orang lagik tuh di bilik no. 1 dan bilik no. 2. Masuk Wad Isolasi nih macam menggunakan sistem FIFO ( First In First Out ), yang masuk paling awal tuh dok bilik 1 dan seterusnyo sampai la eden masuk plak dok bilik 3..pastu yang keluar dulu adalah yang dok bilik 1 tuh kemudian bilik 2 dan baru sampai giliran eden plak dapat kuar.

Makanan yang diberi adalah hampir samo ajo setiap hari.. Breakfast adalah nasi goreng dicampur ngan mee goreng dan air teh tarik. Waktu Lunch plak di beri nasi campur lauk ikan ngan sedikit sayur dan air sirap. Dinner time lak di beri nasi lauk ayam goreng kunyit dan air milo panas. Hari2 eden hanyo makan 2..3 suap ajo, bukan pasal eden tak selero nak makan tp sebab mulut eden nih kono virus Ulser la plak sampai ke dalam tokak.. mano leh tolan nasi tuh.. pedih dan perit rasonyo. Jadik eden nyusahkan hosmate eden soh dio datang bawakkan eden makanan. Eden soh dio belikan eden Donut dan jugak kek gulung. Pastu soh dio bawakkan pado eden air teh-o panas. Soh dia bawakkan laie coklat. Banyok btol eden soh dio bawakkan utk eden. Isk.. orang sakit macam eden nih mengado betol.

Besday eden pado 24 Jun 2004, ramai jugak yang wishkan pado eden malam tuh kat handset eden. Thanx to my dear as a first person wish to me..Nanniey. And then my fren Izyani, Zurie ( Tetipah ) , Arieyn, Kak Ina, Achik Ayue, my xgf Ayus, my sis Nora, my cousin Liza, Angah ( Sireh ), my xgf Mira, Aleeya, Shah ( #Teman Sejati) dan Yatie ( Ayamas ).

Kat Haloscan Comment Box plak ado gak blogger yang wish.. mereko adalah Spyz, Nile, Kak Ayaka, Abg Long , Kak Nina dan Sickbear.

Kat Guestbook la ado sorang member blog.. sapo laie.. Din ( Cillc ). Dio sorang ajo yang wish kat situ.. Thanx Cillc.

Dan kat Doneeh Shoutbox lak eden tak dapat nengok laie sbb Dooneh marang kerapu ampehs.net skang nih... yang eden ingat adalah dari Banai dan Wawa.

Anyway...Thanx coz korang sumer ingat pada besday eden.

My dear datang melawat eden malam tuh walaupun dio tongah berkojo. Dio mintak tulun abg dio, Boy datang antorkan. Dio bawak sebijik kek besday untuk eden. Terharu rasonyo. Eden potong kek tuh kat ruang tamu klinik. Then eden suapkan pada Dio tp malangnyo eden tak dapat nak makan coz tokak eden sakit. Eden soh Dio bawak balik umah mak Dio ajo dan boie pado anok sedaronyo ajo la. Kang simpan untuk eden pun takut expired lak kek tuh.. berkulat.


Apo itu Chicken Pox?

Cengkering/Varicella/Chicken Pox... haaa.. sampai ado 3 namo ek menatang alah nih.. satu namo kampung, satu namo saintifik dan satu namo bandor. Raso2nyo menatang alah nih berhijrah dari kampung ke bandar la ek.. seb baik eden blom kalah dari menatang alah nih dari segi namo.. sbb eden laie banyak namo panggilan dari Cengkering nih...

Penyakit Chicken Pox nih kerap terjadi tanpo musim, ianyo mudah sangat berjangkit tetapi jangan dirisoukan sangat kerana ianyo penyakit yang tidak serius. Ianyo adalah disebabkan oleh virus yang bernamo HERPES VARICELLA. Virus ini menular melalui titisan bawaan udara selepas waktu inkubasi ( selang antara pendedahan kepada jangkitan dan kemunculan gejala2 pertama ) 14-16 hari. Pesakit akan mendapat demam yang sederhano ajo.. tapi akan teraso lotih lesu dan kemudian diikuti oleh ruam-ruam berbintik merah tuo yang gatal. Ruam ini akan merebak bermula dari badan dan ke muka dan kulit kepala serta anggota badan yang lain. Kendian pula ianyo berkembang menjadi gelembung yang berair dan akhirnya air itu kering dan akan menjadi berkuping. Kuping ini akan tanggal selepas 5 hingga 20 hari. Itupun kalu korang tak garu dan usik2 kuping tuh. Yang bahaya adalah komplikasi akibat dari penyakit nih adalah seperti penyakit paru-paru, penyakit otak ( Encephalitis ) biasanya pado kanak-kanak. Penyakit Cengkering nih adalah lebih teruk sekironyo orang dewaso yang mengidapinyo.

Ok.. itulah dio sedikit info berkaitan dongan makhluk perosak yang bermaustatin dalam badan eden nih.. Di saat eden menaip nih.. kat badan eden nih dah jadik berkuping-kuping dan kerano tangan gatal eden nih dok usik2.. mako banyak yang tanggal lebih awal. Okies.. kironyo ingin melihat daerah keputihan yang eden huni, jenguk la ke Gallery bersamo2 eden.


p/s: Gallery has been updated!

2 comment:

Anonymous said...

Good day, sun shines!
There have were times of hardship when I felt unhappy missing knowledge about opportunities of getting high yields on investments. I was a dump and downright stupid person.
I have never imagined that there weren't any need in big starting capital.
Nowadays, I feel good, I begin take up real money.
It's all about how to choose a proper companion who uses your funds in a right way - that is incorporate it in real deals, parts and divides the profit with me.

You can get interested, if there are such firms? I have to tell the truth, YES, there are. Please get to know about one of them:
http://theinvestblog.com [url=http://theinvestblog.com]Online Investment Blog[/url]

Anonymous said...

Hello,nice post thanks for sharing?. I just joined and I am going to catch up by reading for a while. I hope I can join in soon.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails