Marah? Sakit ati? Meluat?

Hak ela.. keja pun baru 3 bulan lebih kurang samo cam eden ajo.. tp dah berlagak macam dio tuh Manager.. suruh orang itu ini, yang orang buat semuo tak betoi. Yang dio buat ajo yang betoi. Boss suruh dio buat itu, dio poie soh orang lain buatkan. Kekadang tuh bleh tahan lagik dengan perangai dio tuh.. tp makin lamo makin meluat eden... nak jerk eden marah tp memandang ia jenis kaum 'minah', jadik eden batalkan niat nak marah2 sbb malas nak carik pasal sangat ngan kaum 'minah' nih.. Dio punya mulut cam mulut mak tiri kepado bapak angkat sebelah atok sedaro jiran eden joo.. mengarah itu ini memang bidang kepakaran beliau.. Jadik hati eden sakit nih kejap ajo nih bior la eden sapukan sendiri ubatnyo.. malas nak besorkan hal yang kecik, lagik kecik dari sekor semut yang dok merayap bawah cashier counter tuh.

Udah Naik Ke Kepalo??
Ari nih eden letakkan ego eden atas kepalo.. eden dah raso bosan sangat ngan pertelingkahan yang berlaku.. kenapo agaknyo semuo nih berlaku? Kenapa perlu ado pertelingkahan dalam suatu perhubungan tuh? Takleh ke nak aman, damai, sentosa, bahagia dan sebagainyo yang menyedapkan hati utk hubungan nih? Salah ke kalu seseorang itu nak mengambil berat ttg diri orang yang di sayangi? Kenapo menganggap itu sebagai suatu kongkongan idop? Salah ke kalu seseorang itu melarang orang yang dio sayang dari melakukan suatu yang merosakkan diri? Salah ker hah?

Kekadang eden kesal dengan diri ini.. kenapo eden tak dapat memberi yang terbaik untuk sesapo sajo yang ado kat sekeliling eden.. Teringin rasonyo eden nak beri segalo yang terbaik pado mereko yang memerlukan sesuatu dari eden..tp bila eden cubo sekalipun eden tetap gagal memberikan yang terbaik utk mereka... kerana itu la mereka takkan berpuas hati dengan eden...

Sahabat Sejati?

Ponah sekali eden berdiskusi dongan sorang member ttg erti 'sahabat'.. Eden memberikan definisi 'sahabat' adalah dari segi sorang kawan yang sudi berkongsi segalonyo.. samado susah ataupun sonang..sudi memberikan pertolongan di saat mereka saling memerlukan.. dan sentiaso bertanyokan khabar berito... setakat nih eden belum mempunyai sorang 'sahabat' dalam idop eden nih...dan eden jugok tak mampu nak menjadi 'sahabat' kepado orang lain.. Eden gagal nak memenuhi segalo kehendak sorang kawan..sorang lawan mahupun sorang insan yang di sayangi.. kerano itu la eden tak ponah nak anggap eden nih menjadi 'sahabat' kepado orang lain... Kekadang hati eden nih tidak ikhlas.. buat sesuatu itu adalah utk mendapat balasan yang setimpal.. Kekadang eden buat baik pado kawan.. eden mengharapkan sesuatu.. Iaitu eden nak kawan pun mampu buat baik pado eden.. Itu ajo sudah cukup apo yang eden arapkan dari sorang kawan.. Eden tak suko bilo sorang kawan yang eden dah tulun dan buat baik pado mereko.. mereko sanggup tikam dari belakang.. takpun jadik 'talam dua muko'. Itu paling eden tak gemor.. bilo jadik gitu... mako dongan sendirinyo eden akan sedar... dan akan mengatokan dalam hati, "tiado peluang yang keduo untukmu menerimo bantuan dari eden laie.."

One more thing.. perangai eden nih adalah jenis yang mudoh nak percayo pado orang.. apatah laie pado memember..pado orang yang rapat dan orang tersayang.. Apo sajo yang orang cakap eden akan mudah percayo.. tp bukan semuo la eden rembat utk percayo apo sajo.. tp kebanyakkannyo eden akan percayo dan mudah hulurkan bantuan.. tp sayangnyo kepercayaan eden boie pado dorang.. bleh plak dorang poie rosakkan.. takpo la.. nak wat camno.. sekali eden kono.. takpo laie.. keduo??? Sorry la.. eden taknok makan pisang yang berbuah kali keduo.. Cukup dan cukup la eden jadik mangso di atas kelemahan eden yang mudoh beri kepercayoan pado orang nih...

p/s: Gallery has been updated..!

0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails