Pergaduhan? Pertelingkahan? Pertengkaran? Persengketaan? Per...??

Dah jadik lumrah dalam kehidupan..menda2 yang per.. seperti tajuk hari nih akan terjadi
tak kiro maso dan ketiko... dan ia akan terjadi tanpo diundang skit pun.. tanpo mengiro jugok bangso dan agamo.. tanpo mengira jantina dan umur.. semuonyo akan datang tanpo memberi salam terlebih dulu.. tanpa mengirimkan email terlebih dulu untuk datang bertandang dalam kehidupan manusio normal...

Bilo keadaan itu berlaku... langit yang dolunyo corah akan jadik kelam.. laut yang tenang akan mulo bergelora... darah yang senyap di bawah terus mencanak naik ke kepalo.. mendidih dan hati yang sejuk terus membara sampaikan leh wat nyalakan sebatang rokok.. Kalu mereko adolah dari sejonis makhluk yang dinamakan nago, dah tentu akan keluor asap berkepul2 dari idung dan keluor api dari mulut.. Humang aih.. itukah dio bencana yang akan terjadi bilo berlakunya per..dan per.. yang sukar utk kito gambarkan.

Bilo keadaan itu berlaku.. kesopanan, kesusilaan dan ketamadunan manusio jugok akan terus dilupokan.. akan hilang dalam sekelip mato.. kemano menghilangnya semuo ke.. itu usahlah ditanyo.. Kerano itu semuo sudah tidak penting lagik dalam agenda per.. yang sedang memuncak itu.. Maruah diri ilang begitu sajo, prikemanusiaan bertukor menjadi prikebinatangan.. Dimano lagik nilai moral manusio yang wujud dalam alam ini.. adakah nilai yang sungguh bernilai itu telah dicuri oleh golongan yang berekor atau hilang ditelan zaman?

Bilo keadaan itu berlaku.. sumpah seranah menyongsong laju menerusi anak tekak, dan akhirnyo menghasilkan bunyi yang sungguh bingit..bingai dan biol.. irama yang boleh membuatkan darah yang mendidih paras 100 darjah celcius itu bertambah mendadak kepado duo kali gando.. irama yang sungguh tidak dijangko itu bakal mengundang padah yang amat.. tetapi semuonyo bukan dirancang secaro manual.. ianyo berlaku secaro automatik.. hanyo selopas menokan satu punat sajo.. segalonyo berjalan lancar.. takde nak stuck di tongah2 perjalanan.. ianyo terus mara menghampiri mereko yang mengalami per.. itu tanpo usul perikso lagik..

Bilo keadaan itu berlaku.. apo lagik eden nak kobarkan pado manusio yang ado.. apo lagik yang perlu eden pertahankan? Jalan penyudahnyo adalah membuat keputusan yang muktamad, surat menyurat atau fax atau email tidak akan di layan samo sekali... pujuk rayu pulo bagaimano? Itu akan dipertimbangkan mengikut alunan ombak dan tiupan angin semaso laut tidak bergelora... Di mano penyudahnyo? Dimano The End nyo?? Argh.. tidak samo sekali.. adakah cerito hidup ini hanyo dimainkan selamo 4 tahun sajo.. Adakah tidak dirasokan 4 tahun itu samo dongan 4 jam... humang aih.. kalu samo ngan 4 jam.. nampaknya movie kehidupan ini panjang jugok.. bleh mengalahkan cerito Lord Of The Rings.. tp ini adalah movie kehidupan manusio normal yang ibarat kehidupan sang roda.. kejap di atas kejap di bawah.. bila berado di atas, gayat. Tp hanyo sekejap.. bila berado di bawah.. terhimpit.. tp hanyo sekojap.. ianyo silih berganti selagi kehidupan sang roda akan terus berputar dan berputar... laju atau tidak.. bergantung pado drebar yang menekan pedal minyak.. bergantung jugok pado jonis kenderaan yang dipacu..

Bilo keadaan ini berlaku.. hanyo DIO sajo yang tahu kerano semuonya adalah datang daripadoNYO.. tetapi semuonyo adalah dari kesilapan diri manusio yang normal... TETAPI, NORMALKAH eden???

0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails