Berpetah Seposen!

Semakin eden ingin cubo menjauhkan diri, semakin dokat ia menghampiri eden. Dah jemu dah eden nengok muko seposen tu tp muko itu la yang terpakso den hadapi setiap potang sampai la ke malam. Nak dikatokan den ado buek saloh, den raso cam takdo jo. Tp napo lak tetibo muko seposen yang ditayangkan pado den? Den raso serbo salah.. apo yang tak kono tolah den lakukan. Nak ditanyo pado tuan empunyo badan, den malas nak keruhkan laie keadaan.. Jadik orang dah jual muko seposen jo, den pun pandang sebolah mato jo la.. buek apo nak layan muko yang seposen.. buek perabihkan chicken rice jo.

Perlukah manusio dokek muko bumi nih buang raso ego? atau sekadar mengurangkan ego ajo sudah memadai untuk terus berdiri dan berkato pado diri sendiri, " Yaa.. aku tidak ego tp cuma aku pertahankan apa yang aku rasa benar".
Atau pentingkah ego pado manusio agar apo juo yang dilakukan menjadi kebanggoan tunjang kepado kemenangan dalam satu perjuangan? Atau pentingnyo ego sebagai pemangkin kepado raso megah diri yang tinggi, wujud dalam diri yang di kawal emosi?

Wujudkah ego itu? Tp di mano lotaknyo ego itu dalam diri manusio? Di mano ego itu sebonarnyo berado? Dokat Hati? Dokat Jantung? Dokat Otak? or ego itu tercatat di dahi manusio sejagat ini? Tidak.. tidak ada di mano-mano melainkan hanyo ianyo berado di dalam jiwo manusio yang mempunyai emosi yang tinggi, mempunyai nilai ketamadunan yang rondah dan dalam diri manusio yang sentiaso memikirkan kehidupan hanyo untuk kepentingan sekeping badan berdiri ajo. Tiado langsung memikirkan akan natijahnyo ke atas sekeliling insani yang menemani diri dalam mengharungi seribu macam perkaro di muko bumi ini.

Yer.. memang bonar bak kato pepatoh, "Kuman seberang laut nampak, gajah di dopan mato tak nampak".. manakan nak nampak akan gajah itu kalu sengajo membutokan mato dan masakan tidak nampak kuman itu kalu bersungguh-sungguh mencarinyo. Kenapo tidak ajo melihat akan gajah itu betapa bahayonyo kalu di biarkan berkeliaran di dopan mato.. mungkin akan mengakibatkan kemusnahan yang bosar.

Menjunjung Ego Tinggi Melangit,
Mendongak Megah Mendabik Dada,
Martabat jua di jaga serapi..

Demi Diri Mendukung Rasa,
Demi Maruah Yang Dijaga,
Di mana Erti Yang Berkuasa..

Dalam rukun negaro ado menyobutkan... "Kesopanan dan Kesusilaan". Ya.. rukun itu adalah milik negaro Mesia.. khusus juo untuk mereko yang bertapak megah di bumi yang aman damai ini.. tp adakah rukun itu menjadi pegangan kepado mereko yang mempunyoi kad pengenalan berwarno biru? Adakah juo menanti mereko yang berkad pengenalan berwarno merah untuk menjadik guru bagi mengajor akan erti rukun yang ke 5 ini. Wajarkah? Di mano sebonarnyo kesodaran makhluk yang banggo akan pepatah lamonyo, " Takkan Melayu hilang di dunia"... kesodaran mereko semuo tontang nilai murni yang duo ini di dalam rukun ini.

Yer.. mmg Melayu takkan hilang di dunio.. selagi Melayu pandai membuat anak, selagi itu Melayu akan wujud di dunio ini.. tp tanpo sodar yang wujud hanyolah kulitnyo sahajo sodangkan isinyo sudah lamo dimakan ulat.. yang tinggal hanyo kulitnyo yang indah dipandang.. enak diperkatokan tetapi menjadi loya bilo di cubo untuk merasainyo..

Tak perlu wahai sang pedagang untuk dikau mengagungkan akan bangso yang jauh terperuk di bawah telapak yang hino..kerano mereko sendiri tidak pernah mengagungkan akan bangso sendiri malah sanggup melotakkan batu jemalo di atas pemikiran yang kononnyo mampu melakukan segalonyo tetapi tanpo sodar mereko sebonarnyo berdiri megah di atas kelemahan bangso sendiri yang terpenyek dibawah.

Oh bangso ku, sudah pergi jauh.. sudah tidak seperti kurun kebelakangan dolu.. sudah tidak ado peri lagi, sudah bertuhankan emosi dan keegoaan.. tiado laie pakatan membangunkan bangso tetapi sudah ter'rotate' 180 degrees.. aduhai bangso ku yang satu, adakah ini kesudahannyo??


Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan buat bangsoku yang masih dijajah!!

0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails