Respond


Sampai ari nih sudah 6 buah sekolah rendah kebangsaan yang den poie.. rato2 Guru Besar or Guru Penolong Kanan memberi respond yang kurang memuaskan kerano menurut mereko.. sistem yang eden proposedkan pado mereko itu mungkin akan dibawo masuk oleh Kementerian Pendidikan sendiri tidak lamo laie.. laie satu ado juo sekolah yang den poie tuh telah pun sedio ado sistem berkenaan tapi tidak berjalan dengan lancar kerano ketiadaan guru utk menyeliakannyo.

Tp ado juo Guru Besar yang memberikan respond yang cukup memberangsangkan.. yang begitu berminat utk terus menyambung sistem itu di sekolah mereko setolah sistem lamo yang sedio ado terkubur begitu sajo. Menurut kato beliau.. sistem perpustakaan memang bagus diguno pakai di sekolah-sekolah memandangkan zaman sekarang adalah zaman berteknologi.. jadik kalu tidak menggunokannyo.. sekolah itu seolah jauh ketinggalan dan pelajarnyo nanti akan terus buto IT..

Tapi kan.. err.. tapi lagik.. ado la satu sekolah antara 6 buah sekolah yang den poie tuh.. layanannyo cukup membuatkan den teraso ati. Teraso betol diri ini seperti bekojo dongan syarikat direct selling. Status mereko adolah dari golongan Profesional.. tapi napo layanan yang diberikan pado eden seolah seperti eden datang menjual karpet Pakistan?
Mmg btol eden datang tanpo membuat appointment terlebih dahulu tp salah diri eden kah kerano sekolah itu blom mempunyai line telefon? Takkan perlu utuskan surat untuk membuat appointment sedangkan jarak antaro sekolah dongan opis den tak sampai pun 5km.. Pandang ikut tingkap belakang opis den pun bleh nampak bangunan sekolah tuh..

Mmg manis mulut bicara.. lafaz trimas diucap lembut.. tando menghalau diri yang datang tanpo diundang ini. Datang diri ingin membawo perubahan.. tp ditolak tanpo pertimbangan. Mano hilangnya sifat profesional yang patut ado dalam diri seorang ketuo? Beliau mentadbir tempat menimba ilmu.. tetapi kenapo beliau pula yang cetek ilmu bahaso dan gayo sopan santunnyo?

Tidak mengapo kato den dalam ati.. mungkin juo maso dolu2 pendidiknyo pergi sebelum sempat mengajarkan beliau akan erti budi bahaso. Mungkin juo kursus yang dihadiri selamo menjadi ketuo hanyo sebagai memenuhi syarat ataupun dianggapnyo pergi bercuti?

Tidak perlu lagi dipersoalkan itu.. sudah lumrah dunio maso kini... terimo sajo hakikatnyo.. tp pegang la pado pepatah Melayu kito... "Yang Kurik Itu Kundi.. Yang Merah Itu Saga.. Yang Baik Itu Budi.. Yang Indah Itu Bahaso".

0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails