Cari Kawan

Kawan datang dan poie.. tidak mengiro maso dan ketiko, ado poie dongan penuh kegembiraan, ado dongan sedih kepiluan.. dan tidak kurang juo poie tanpo khabar berito. Begitu juo dongan kehadiran Kawan.. datangnyo ado membawo makno.. ado datangnyo tanpa di dugo.. dan tidak lebih datangnyo kawan meminto pertolongan. Semuonyo berlaku dalam kehidupan sorang 'Chan' yang nakal ini..

Kawan. Dimano den mencari kawan? Merato-rato tp yang lebihnyo adalah dalam dunio maya yg ponuh dongan pelbagai ragam manusio..ponuh dongan pelbagai agenda yg tersendiri.. Melangkah dalam dunio maya ini perlu banyak hati-hati.. terutamo kaum hawa.. silap langkah ntah binaso ntah buruk padohnyo. Tidak kurang kepado kaum adam juo, terpesong akidah dan pemahaman.. menjadi bahan eksperimen dan risiko di datangi segalo macam penipuan juo tidak kurangnyo.

Dalam blog, ramai juo yg mencari kawan dan lawan. Dalam blog, samado perasan atau tidak.. terdapat byk yang menyenaraikan senarai kawan-kawan mereko. Bagi yang perasan, sudah tentu mereko menjongah kawan yang berado dalam senarai tersebut. Dan ianyo berlaku pado diri eden..

Setiap kali masuk blog sesape, den baco isi penulisan mereko, den tinggalkan jojak kaki den dokek situ tetapi sebelum den tinggalkan blog mereko.. den akan carik senarai rakan mereko dan den pilih satu atau duo utk den jojaki. Can u see? Ianyo seolah menjadi seperti satu jaringan tanpo disengajokan kerano dah menjadi rutin. Makin lamo makin besar jaringan itu dan jumlah kawan pun makin bertambah.

Ekorang perasan kat blog mano yg terdapat banyak list kawan-kawan yang terpampang jelas tanpa perlu scrolldown menu kat blog dorang? erm.. yang den tau dan selalu jengok adalah dokek blog Mat Jan (sejak akhir ini bandwith tinggi), Basrie (pengasas GMI-Geng Mak Itam), OP (suka makan karipap), TipahVouge (suka handle program Geju), Wawa (belajo di perantauan), Bro Petz (menggomari ayam montok), ND (Tokei Biskut Raya) dan lain2 lagi..

Kalu dilihat mereko ini dongan tidak sengajo tolah memperkenalkan kawan mereko kepado semua blogger yang berkunjung ke sano. Memang pado asalnyo adolah untuk memudahkan mereko juo melawat kawan dalam senarai tersebut kerano mungkin tidak mampu nak ingat semua url kawan-kawan. Jadi daripado url itu hilang dari ingatan.. mereko tolah sematkan di dado blog mereko. Sonang la lain kali mereko nok jengok laie...

Den? Den tak paparkan secaro terbuko pun disobabkan keterhadan rekabentuk layout den.. laiepun menggunokan scrolldown menu lebih comei... hahaha..



Jalan-jalan carik kawan :

1. http://attok.cjb.net
2. http://sinaganaga.blogspot.com


0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails