Ahmoi

Dah 2 tahun lobih Ahmoi jadi milik eden walaupun masih belom berikat rasmi tapi den konal Ahmoi dah lebih 4 tahun dah. Banyak sungguh asam dan garam yang dah dikecapi bersamo. Kalu dolu den dan Ahmoi berbahaso gunakan namo tapi bertukor pulak kepado saya awak sampai sekarang ni. Mungkin nampak lagik mesro dan manjo. Ahmoi tidak la jiwang mano untuk dipanggil beliau sayang, yang atau ayang. Ponah beberapo kali den cubo bergurau memanggil Ahmoi begitu...hasilnyo den yang kono golak dek beliau. Katonyo den mimpi di siang hari.

Ahmoi mudo dari eden setahun. Maso mulo konal Ahmoi dulu maso den aktif bermain bowling dan Ahmoi merupakan sorang staff kat bowling centre tersebut. Bilo den dapat wakil universiti untuk bowling, Ahmoi banyak support eden dari segalo sudut. Thanx to Ahmoi, malah beliau ponah kalahkan eden main bowling. Terbakar semangat eden.

Dalam maso bersamo Ahmoi, banyak sungguh kisah sedih menyelubungi hidup Ahmoi. Semuonyo den rasoi bersamo Ahmoi. Dari start bonti kojo dokek bowling centre akibat ketidakpercayaan boss walaupun duo tahun dah kojo situ, pindah kojo dokek klinik swasta. Masalah doktor yang mementingkan perkauman. Bonti laie dan kojo plak dokek mini market, masalah boss yang tidak tolak ansur. Kendian akhirnyo kojo dokek fast food restaurant hinggo kini.

Banyak den dapek ubah corak kehidupan Ahmoi. Kalu dolu dokek bowling centre, berskirt tapi dah buang semuonyo tu. Kalu dolu pakai baju ketat, sedikit sebanyak mampu dah ubah sekarang. Dan syukur yang terbaru kini Ahmoi dah mulo bertudung. Azam beliau pada Tahun Baru 2005, mungkin juo menunaikan janji beliau pado eden. Samado Ahmoi ikhlas atau tidak pado dirinyo sendiri, yang penting Ahmoi dah mampu lakukan. Harap perubahan itu berkokalan la hondaknyo.

Namun, 2 tahun lobih bukan satu maso yang lamo..dan bukan satu maso yang singkat. Macam-macam dah berlaku dalam maso itu. Hancur luluh bercantum kembali semuonyo bagai satu rutin. Tidak ponah diam dengan hiruk pikuk nada marah dan jerit tempik. Ado yang halus dan ado yang kasar. Tidak ponah diam dari luko melukoi satu samo lain. Bagaikan masih tidak ado keserasian yang nyato dalam hubungan ini.

Selamo itu juo la den sanggup berhujan, berpanas, berembun, bersekang mato demi Ahmoi, begitu juo dongan beliau. Sakit demam, keluh kesah, kesulitan, masalah kojo, kewangan dan segalonyo tiado yang tidak dikongsi. Seolah diri Ahmoi jugo merupakan diri eden. Air mato dah jadi perkaro biaso peneman diri. Tangis Ahmoi bagaikan tangis eden sendiri. Bilo dongar esakan Ahmoi, genangan ini takkan mampu ditahan laie. Biar ianyo luruh dan sembab dipipi.
Tak heran dah kalu nak kato diri ini menangis kerano wanita. Tanyo ajo kawan baik eden yang brutal dan layan lagu black metal tu ah, beliau pun ponah menangis kerano wanita. Apo nak diherankan?.

Dalam 2 tahun.. Ahmoi banyak sakit. Sakit fizikal, sakit mental dan emosi, sakit hati dan segalo sakit yang Ahmoi kono tanggung. Sakit datang dari sifat baran eden juo turut dirasai Ahmoi. Kerano itu Ahmoi tidak tahan dongan diri den ni. Kerano itu juo diberinyo sedikit pengajaran buat eden yang takkan dilupo sampai mati.

Ahmoi.. beliau baran hampir samo dongan eden. Beliau ego hampir samo dongan eden. Beliau degil memang melebihi eden. Ahmoi dolu berjiwa kasar, tidak tau tunduk mengalah. Tapi kini Ahmoi jauh berubah. Ahmoi kini dah lembut, dah kurang egonyo... Ahmoi kini sudah menampakkan ciri kewanitaannyo.

Namun... eden masih juo ego.. eden masih juo memberi Ahmoi masalah. Masih juo lagi menambahkan perit dalam hidup Ahmoi. Masih laie menyakitkan hati Ahmoi. Masih juo laie memandang silap dan laku Ahmoi. Masih juo tidak puas hati dongan sikap Ahmoi. Seolah diri eden ajo yang betol segalonyo. Ontah antu setan apo bondo ado dalam diri eden ini. Mungkin jin ifrit kot.


"To Ahmoi.. if u read this entry bout you... i hope u forgive me for everything i did... Saya tau saya tak ponah bagi awak kebahagiaan seperti yang awak mahu".



p/s: alamak... eden terjiwang plak untuk entry kali ni... Pi mampos ah..den nak nangis dah nih. Syyhhh...jgn gitau orang lain yo...

0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails