Cerito Ghayo Aidiladha 2

Jam 4.00pm waktu timur semenanjung, den mulo bertolak dari Kuantan menaiki 'Sang Kancil' milik abang eden yang den kono bawak balik ke kampung bersamo dongan akak dan sepupu eden. Perancangan perjalanan kali ini adalah mengikut beberapo daerah laie dalam peto minda iaitu Kemaman - Kerteh - Paka - Dungun - Kuala Berang - Setiu - Besut - Pasir Puteh - Machang - Tanah Merah - (padang siam).

Keadaan 'sang kancil' yang agak daif tidak membonakan pecutan melobihi tahap yang dibonakan kerajaan. Jiko waktu malam semalam pecutan melampaui tahap keselamatan, tapi ari ini sungguh skema sekali eden menjadi pemandu. Sungguh berhemah.

Sampai dokek Dungun lobih kurang kol 6.00 potang. Kono turunkan akak eden dokek situ disobabkan suami beliau dah tunggu disitu. Suami beliau merupokan anak jati Dungun dan ghayo aji kali ni merupokan ghayo pertamo akak eden tidak dapat berayo bersamo keluargo di kampung. Dan beliau akan berayo bersamo dongan keluargo mentuo beliau dokek Dungun.

Perjalanan diteruskan. Jalan sedikit sosak bilo sudah memasuki daerah Besut. Lenguh sungguh ghaso kaki, nak tercabut eh palo lutut eden nih. Melangkah masuk ke negeri tanah tumpah darah lebih kurang jam 10.00 malam waktu tempatan.

Kepalo eden ghaso cam nak pocah ajo. Poning dan berdenyut-denyut. Mungkin sobab kepanasan dalam keto seharian. Den pocut keto agar copek sampai dokek umah. Keto menjojak ke tanoh Padang Siam sekitar jam 11.30 malam dan akhirnyo beronti dokek umah atok eden dalam keadaan yang selamat tapi kepalo ghaso nak antok jo dokek tanggo umah.

Dokek umah atok ado family blom tido. Nenek, mama dan mek(mak saudara) masih di dapur tongah membalut ketupat. Den dan sepupu den join duduk di dapur dan berborak bersamo mereko. Maklum la orang jauh balik sekali sekalo sudah tontu banyak nak bertanyo itu ini. Sembang dan sembang tak sodar maso berlalu. Dah kol 1.30 pagi masih laie di dapur. At last semuo dah siap dan pakat ngantok, beransur pulang.

Den pulang ke umah eden yang jaraknyo lobih kurang 200 meter dari umah atok eden. Sampai dokek umah, basuhkan badan dan terus melayari bahtero indah. Penat siottt..


bersambung....



Pepatah Melayu : Burung yang liar jangan dilepaskan, khabar yang mustahil jangan didengarkan.
Ertinya : Jangan bercakap dan percaya akan sesuatu perkara yang kita tidak ketahui secara khususnya.


0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails