Harapan

Memberi sebuah harapan dan menaruh harapan adolah suatu yang amat jauh perbezaannyo. Jiko kito memberi sebuah harapan kepado orang lain, belum tontu laie kito dapat merealisasikan harapan yang kito boiekan pada mereko. Apo yang kito mampu adolah memberi, selebihnyo penentuan adolah terseroh kepadoNyo.

Menaruh harapan pulo adolah bergantung pado diri sendiri. Sejauh mano yang kito harapkan pado sebuah harapan itu menjadi titik tolaknyo. Selalunyo perkaro atau bondo yang kito suko sudah tontu kito akan menaruhkan harapan yang tinggi menggunung untuk memilikinyo. Sekali harapan itu tidak kesampaian.. gunung pun mungkin runtuh menjadi tanoh rato. Mendatar sajo.....

Harapan adalah suatu yang subjektif untuk dirungkaikan. Bilo sobut sajo harapan, sudah tontu ianyo melibatkan suatu yang membawo kepado kebaikan.. samado kebaikan untuk diri sendiri ataupun untuk apo sajo. Itu pemikiran dalam diri sendiri laa, bolum tontu laie apo yang diri sendiri fikir itu bona-bona membawo kepado kebaikan yang mutlak.

Mungkin setongah orang selalu sajo tidak mendapat apo yang mereko harapkan. Lain mereko harapkan lain pulo yang mereko dapek. Memang bonar juo apo yang tercatat seperti dalam blog sorang kawan...

"Saya tidak memperolehi yang saya inginkan, saya mendapat segala yang saya perlukan..."

Untuk mengelakkan segalo kesulitan, ajarilah diri agar tidak menaruh harapan yang terlalu tinggi dalam segalo bontuk keinginan yang ado pado suatu perkaro atau bondo itu. Dan untuk cubo mendapatkan harapan itu, ajarilah diri agar tidak menyimpan di dalam hati.



Pepatah Melayu : Terbakar kampung kelihatan asap, terbakar hati siapa yang tahu.
Ertinya : Kesusahan tiap-tiap orang itu dirinya jua yang terlebih tahu, orang lain tiada mengambil tahu.

0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails