Tidak Profesional


Jam 10.15 am sampai di tompek yang tolah dijanjikan. Terlewat dalam 15 minit tapi ghasonyo tak menjadi masalah memandangkan dah bagitau awal-awal laie sekitar jam 10 am. Masuk pintu utamo pejabat, kelihatan beliau ado tetamu. Den tunggu...

10 minit berlalu. Masuk jumpo beliau, torangkan bendo yang samo yang tolah den torangkan tempohari. Masih juo kelihatan seperti cicak telan kapur, terngango. Jiko dibandingkan dongan pangkat, sungguh tidak profesional.

Datang laie tetamu, beliau beralih layan tetamu itu dulu. Den plak bagai cicak telan pizza. Terkebil. Takpe. Takpe. Den tunggu...

5 minit berlalu. Sambung perbincangan tontang surat perjanjian itu. Dan tontang data-data yang diperlukan untuk pembangunan sistem itu. Masih ragu-ragu lagi walaupun hampir setuju. Sungguh tidak profesional.

Datang pulo pembekal buku teks, beliau layan pembekal itu dulu. Den plak bagai cicak dah nak putus ekor. Tergedik sano sini dongan mato memerhati ajo. Takpe.. Den tunggu...

5 minit berlalu. Sambung lagi, ulang dan ulang perkaro samo sampai berbuih mulut ini. Sistem ingin dibangunkan secepat mungkin tapi data-data tidak dapek diberi cepat-cepat. Sungguh tidak profesional.

Datang laie tetamu. Den dibiarkan laie menunggu. Tidak mau rugikan maso sendiri.. den bangun poie ambik gambar bangunan sekitar utk dimuatkan dalam sistem nanti. Snap sano..snap sini. Macam jurukamero profesional... bukan macam orang itu yang tidak profesional. Sungguh berbezo tahapnyo dongan orang lain.

Hampir mencecah 3 jam den berado di situ.. semato-mato untuk menjelaskan suatu yang ringkas untuk difahami oleh orang yang profesional tapi bukan beliau. Hampir 3 jam itu jugo sekadar untuk menunggu beliau menurunkan tandatangan di atas kontrak itu.

Tp akhirnyo berjayo juo menamatkan perjumpaan kali ini dan dapek juo beliau menurunkan tandatangan bagi kontrak penggunaan sistem itu. Fuh.. lego ati den..

Ini la nasib bilo kito yang mencari.. bukannyo dicari.!!!

Pepatah Melayu : Ke laut meracik ikan tersenyum siput, ke hutan memancing punai tertawa badak.
Ertinya : Setiap perbuatan itu tertentu baginya, jika ia melakukan yang bukan-bukan, nescaya menjadi sia-sia dan ditertawakan oleh sekalian orang.

0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails