Perihal Bodoh

Bezo memang bezo. Bodoh adolah kato dasar. Diperbodoh, membuat bodoh atau bodoh sombong adolah mempunyai makno yang amat berbezo walaupun menggunokan kato dasar yang samo. Kalu kito leko dan lalai, mako kito diperbodohkan. Untuk mengelakkan sesuatu berlaku mako kito membuat bodoh dan pulo mereko yang tidak pandai tapi berlagak pandai adalah mereko yang bodoh sombong.

Kata dasar 'bodoh' bilo disalahgunokan akan mengundang kecelakaan. Cubo perhatikan ayat ini. " Ekau ni bodoh piang yang amat la. Apasal bodoh sangat nih ah? ". Ayat ini mungkin mengundangkan kecelakaan kepado pengucapnyo jiko yang ditohmah itu mulo menjadi bodoh dan bertindak tidak waras.

Lain dengan diperbodoh. Diperbodoh biasonyo melibatkan mereko yang bodoh dongan mereko yang cerdik/licik. Yang memperbodohkan itu begitu arif tentang selok belok utk memperbodohkan mereko yang diperbodoh. Dan mereko yang diperbodoh pula tidak sodar yang diri mereko tolah diperbodohkan. Malang.

Ese paling suko dongan 'buat bodoh'. Buat bodoh ini salah satu ciri escapisme. Melarikan diri dari masalah ataupun memang jenis yang suko buat bodoh. Mungkin sifat semulojadi. Biasonyo orang yang buat bodoh ini adalah jenis yang membuat muko selamba. Kekadang si pembuat bodoh tidak sedar akan 'buat bodoh' mereko itu tolah mengundang kebodohan dalam diri si pembuat bodoh itu sendiri. Paling malang jikalau ianyo bakal merugikan diri sendiri. Keadaan ini biasonyo terjadi tatkalo seorang jejako cuba mengorat awek cun. Awek cun pula cubo buat bodoh pada pakwe hensem yang mengorat dia. Akhirnyo pakwe hensem ngorat orang lain yang tidak buat bodoh padanyo. Melepaslah awek cun tersebut. Siapa suruh jual mahal dongan buat bodoh? Ini adalah salah satu contoh ajo. Ado beribu contoh lagi.

Bodoh sombong adolah melibatkan sifat peribadi seseorang. Ini sifat buruk. Sesape jumpo dongan orang yang miliki sifat ini, tunggu 5 saat ajo dan lepas itu anda boleh lempang muko mereko. 5 saat itu untuk mereko menunjukkan kepado anda sifat bodoh sombong mereko itu. Selepas lempang, ucapkan terima kasih kepado mereko dan beritahu lebih kurang begini..
"Terima kasih kerano menunjukkan lawak spastik anda".

Sekian adanyo info ringkas tontang BODOH.



p/s : buat bodoh biar kono pado tompeknyo.! Ado paham?

0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails