Sama


Zaman sekarang lelaki dan perempuan samo ajo. Maksud den dalam ertikato perangai dan tingkahlaku. Dolu lelaki terkonal dongan suko pasang lobih (playboy), perempuan pulo terkonal dongan mato duitan ( materialistik ). Tapi semuo skang sudah samo. Lelaki jugo materialistik, perempuan pulo sudah jadi Playgal. Tidak hairanlah jiko aku sudah keliru. Jika aku sudah tersalah sangko.

Jadi jujur jugo tidak semestinyo menjanjikan kebahagiaan buat diri sendiri. Oleh itu, perlu jadi diri sendiri yang tidak perlu siapo pun tau apo yang kito pikirkan. Biar ajo mereko tau apo yang kito laksanokan. Jiko kito menyatokan apo yang kito pikir, mustahil ado yang akan percayo 100%. Zaman sekarang bukan zaman mempercayai orang bulat-bulat.

Kawan yang baik pun boleh menipu/mempermainkan kito. Apatah laie kawan yang kita anggap kurang baik. Bila kita jujur, tak semestinyo orang lain akan turut samo mau jujur bersamo kito. Bukan tiado, tapi amatlah susah mencarinyo.

Terus terang. Berapo orang yang miliki sifat suko berterus terang dalam apo juo hal. Amat sikit. Den juo tidak mampu memiliki sifat itu. Dan ianyo semulojadi mungkin tapi boleh dipupuk juo. Seperti juo perbuatan lain, tidak amal mako tidak menjadi.

Kini, biarkan segalonyo mengikut arus. Jangan melawan arus, kelak kito yang ponat dan merano badan. Tapi kemudilah jangan sampai hanyut ontah kemano dibawa arus. Tak cukup satu pendayung, gunokan duo. Tidak cukup duo, gunokan enjin. Tak perlu lagi mendayung. Lebih laju sampai ke destinasi.

Pepatah Melayu : Jikalau hendak beranak, ikutlah kata bidan.
Ertinya : Jikalau hendakkan sesuatu daripada orang lain, turutilah apa yang dikatakannya.

0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails