Tambah


"Eh, dah tukar profession ke Incik AyAres?" sapa sorang cikgi bilo lihat eden terkial-kial dok mengetok skru mejo. "Dah jadi tukang jual perabot plak ke?" tambahnyo laie sambil tersenyum.

Iyo la cikgi, ni ah skarang dah jadi tukang pasang perabot plak eden ni. Kalu dolu cikgi dok tengok eden terkial-kial godek pc dokek makmal komputer sekolah, kali ni cikgi bleh nengok eden terkial-kial lagi pasang mejo plak dokek bilik guru. Kalu cikgi ado anak daro, meh konalkan dokek eden. Bertuah cikgi dapek menantu cam eden ni, godek menggodek bleh, tukang menukang bleh, tani menani bleh.. tulis blog pun bleh. Jiwo pun kontal. Copek-copek la cikgi soh anak daro cikgi ngorat eden.

Itu hari 5 jawatan, belum pun sebulan usio entry tu, kali ni tambah satu laie jawatan. Tukang Perabot. Itu hari bos bagitau maso dalam perjalanan balik dari Batu Pahat. "Nak sonang kono mulo dari bawah. Kolak, bilo kito berado di atas, kito dah tau segalonyo yang dibawah. Maso tu baru kito menghargai apo yang ponah kito lalui. Menghargai Pengalaman."
Nak berado di atas untuk memimpin yang di bawah, kito harus peka dan tau apo situasi di bawah. Jiko kito tidak tau, kito tidak mungkin dapat menjadi pemimpin yang berwibawo dan disukai ramai.

Syukur atas nikmat diberi. Bukan sonang untuk sonang. Dan bukan susah untuk susah. Tanpo usaho, kejayaan tidak datang bergolek macam bola, tidak datang melayang macam keris terbang.



Pepatah Melayu : Salangkan bah kapar tak hanyut, ini pula kemarau panjang.
Ertinya : Kalau seorang sudah biasa malas dari mudanya, mustahillah boleh menjadi rajin pada ketika tuanya.

0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails