36 purnama

Jika ese masih bersama dia, tentunya semalam sudah genap 36 purnama. Namun, belum pun sempat mencecah 36 purnama dia pergi lebih jauh. Malap sudah. Tidak bersinar menerangai malam-malam sunyi.

Ese. Tetap ingat dia. Dulu ese banyak korbankan segalanya untuk dia. Begitu juga dia. Tabah hadapi dugaan hidupnya. Hitam. Pekat. Pedih. Sakit. Derita. Tapi dia lalui dengan hati yang berbaur kesedihan. Dia telan kepekatan hitam itu sendirian.

Kini. Dia tiada di sisi. Dia sudah jauh entah kemana. Sudah lama tidak ketemui dia. Dia pergi mencari ketenangan untuk diri dia. Ego. Ego dia tinggi melangit. Dia tidak mahu mengaku kalah. Dia takkan mengalah. Sejak dulu lagi dia ego melangit. 48 purnama ese kenali dia, begitulah tingginya ego dia. Sekali sekala saja dia turunkan ego itupun tidak mencecah ke bumi.

Dulu, dia tabah. Kini dia juga masih tabah. Dan ese harap dia terus tabah. Dia. Banyak hadapi kesukaran dalam hidup. Dia. Bukan insan yang cerdik pandai. Tetapi dia, amat rajin berusaha terutama dalam kerjayanya.

Jerih payah dia sudah ese rasainya. Kini dia tidak lagi kongsikan jerih payah. Dia ingin usaha sendiri. Dia ingin bina hidup dia sendiri. Dia masih rindu, ingat, terkenang akan masa 36 purnama bersama. Tapi semua seakan berlalu di bawa kegelapan malam.
Kelam. Suram. Pekat. Hitam.

0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails