Kesukaan

Sekonyong-konyong pulanglah sang uda ke negeri asalnya di Pasir Dua Butir setelah selesai segala urusannya di negeri jirannya di mana tempat dia terjumpa sang dara itu.

Sampai saja dia maka dengan tidak sabar akan dia lalu terus membuka bungkusan kecil yang diberi oleh sang dara. Sampaikan dia terlupa yang pada mulanya tadi dia ingin terkencing gara-gara banyak meminum air mineral ketika dalam perjalanan pulang ke negerinya.

Terkoyak sudah bungkusan. Kelihatan sebuah kotak yang cantik bersegi. Di dalam hati dia tertanya-tanya gerangan barang apakah yang terdapat dalam kotak secantik itu. Takkan mungkin sepasang kasut aladdin memandangkan kotak itu tidaklah sebesar mana untuk memuatkan akan sepasang kasut. ( kasut size 8 ?? )

Sang uda membuka kotak perlahan-lahan. Terlihatlah akan dia seseorang menaiki kuda jantan seakan bermain polo. Dan di bawah kuda itu tertulis "Swiss Polo". Maka dengan itu terkejut amatlah akan sang uda dengan apa yang dia lihat di dalam kotak itu.

Rupa-rupanya terdapat dua barang yang kedua-duanya terdapat logo kuda itu tadi. Dan gembiralah sang uda kerana barangan jenama itu merupakan kesukaan dia. Tertanya-tanya akan dia dari manakah sang dara dapat mengetahui akan jenama kesukaannya itu.

Dan malam menjelma lagi. Sang uda tidak mahu melepaskan peluang lalu mengutuskan ucapan terima kasih buat sang dara yang ketika itu entah berada di mana-mana. Kini sang uda dan dara kembali berjauhan dan saling merindu.

Bilakah lagi sang uda akan pergi ke negeri jirannya untuk urusan kerajaan Pasir Dua Butir. Jika ada maka gembiralah hatinya kerana dapatlah dia berjumpa lagi dengan sang dara yang senantiasa menantinya di sana. Hari-hari sang uda berdoa agar bertambah-tambahlah kerja di antara kerajaan Pasir Dua Butir dengan kerajaan jirannya itu.

Begitulah sudahnya cerihik Sang Uda dan Dara yang jauh di mata dekat di hati...

0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails