Artis vs Orang Biasa

"Aib pasangan itu perlu dijaga. Kami tidak akan membawa mereka keluar selagi anda semua ada di sini." kata pegawai Jais pada wartawan dan jurugambar yang menanti di luar pangsapuri tersebut.

Kata-kata di atas diluahkan oleh pegawai Jais ketika menangkap artis dan pasangannya yang berkhalwat di Puchong. Ini kes tidak lama tidak baru. Tahun ini juga.

Persoalan timbul di benak ese, kenapa pegawai itu cuba melindungi atau menjaga maruah artis tersebut. Tetapi kalau orang biasa tidak pula mereka jaga begitu. Boleh pula seret dihadapan wartawan dan jurugambar ketika buat sesetengah serbuan di hotel atau mana-mana rumah tumpangan.

2 malam lepas ese tengok berita. Artis juga. Wanita. Yang dikatakan penagih dan pengedar dadah jenis syabu. Tanpa bergari pula. Senyum simpul. Persoalan di benak ese. Kenapa tidak bergari? Kenapa bila orang biasa yang lakukan kesalahan, tangan mereka bergari?

Semalam, artis juga lagi. Lelaki pula. Yang sebelum ini terlibat dalam kes pergaduhan. Dan semalam bila keluar dari mahkamah selepas dibicara. Jalannya mendabik dada. Lagak semacam tidak bersalah. Senyum. Memang mereka sudah biasa dengan kanta kamera. Bila nampak kamera, mereka beraksi seolah macam tengah berlakon lagaknya.

Ada lagi yang lain tapi ese malas ulas semua. Cukup la apa yang patut. Karang artis ambil peguam untuk saman ese. Jika kalian nak lihat lagi artis melayu terlibat dengan jenayah, rujuk di SINI.


Pengajaran : Kenapa agungkan artis sedangkan artis sendiri merosakkan bangsa. Tidak semua ya.

0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails