10.3.09

Cemoro Lawang

Ese selamo ni tak ponah laie poie ke perkampongan di kaki gunung.
Paling tidak pun dokek Cameron Highland yo. Yang dah agak moden skit.
Jadi tak dapek nak menikmati suasano perkampongan yang btol-btol aman damai.
Yang tidak sibuk dongan kereto mahupun mat rempit.

Cemoro Lawang, sebuah perkampongan di dalam Kabupaten Probolingo.
Terlotak kek kaki beberapo gunung di sekelilingnyo.
Gunung Bromo, Gunung Batok, Gunung Penanjakan dan Gunung Semeru.

Potang yang redup tu. Kami ( ese, izat dan hendy ) jalan kaki.
Pusing-pusing carik gambar landscape dan gambar penduduk tompatan.
Cuaco yang sojuk dan berkabus. Kemungkinan sekitar 15 darjah celcius.
Rumah-rumah disini di bino rapat-rapat. Dan disebolah rumah pasti ado tanaman.

Hendy banyak bercerito tontang kehidupan masyarakat suku Tengger.
Yang merupokan wargo asal di pergunungan ni.
Suku Tengger mudah dikonali dongan setiap mereka pasti membawo satu kain batik.
Yang mano kain tersebut diberi sojak mereko lahir.
Dan harus dibawak bersamo kemano yo mereko poie.
Ado yang ikat kat leher macam budak-budak buat pakai macam Superman.
Namun Cemoro Lawang kini sudah didatangi beberapo pendatang dari daerah luar.

Potang tu. Asal terserompak yo dongan penduduk tompatan.
Yang baru pulang dari kojo.
Mereko akan menyapo mesra kami.

"Selamat sore" sambil mereko tersenyum mesro.

Dan kami. "Sore mbakk".


Mereko sungguh ramah. Dan terdetik di hati.
Alangkah mereko ini sungguh menghormati tetamu.
Dan mereko amat gembiro kalau dimintak untuk di ambil foto.
Ado yang bertanyo untuk mendapatkan foto mereko.
Dan dalam hati ese.
Mungkin. Jiko ado rezeki laie.
Ese akan kesano laie dan bawak gambar mereko berbingkai sebagai hadiah.

2 comment:

S h i n o said...

pergghhhh..

demo mace wakil rakyat kelik kampung
hahhahaha :P

filanastasia said...

mr ayares : tak kan amek gambo jek.. tak tolon' petik daun pebenda (teh??) kat ladang tuh?? huhuhuh

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails