15.3.09

Salah

Kawan lamo ese YM.

"tak turun KL ker?"

"tak, banyak kojo yo kek JB ni. Ado job wedding."

"owh. ok, kawe nak gi KL minggu ni. carik pitih sikit"

"Bisnes apo eh sampai kor KL tu jang. Acu koban kek ese sikit."

"kalu nak pitih, mari lah turun KL. kawe cerito panjang lebar nanti."

Adoi. Dah sudah. Ese dah dapek tangkap dah jenis bisnes rahsio ni.
Adalah golongan bisnes yang macamano.
Ese cubo pancing laie kawan ese untuk gitau.

"ekau ni jang. kawan sojak kocik laie. takkan takleh cakap sikit apokobondo bisnes tu eh"
"kalu la menarik eh, ese pon nak jugak melabur"

"kalu kawe royak bisnes ni tak hilang modal, demo percayo dok?"

"Bisnes memerlukan pelaburan. Bisnes yang 'zero' kerugian adalah bukan bisnes."

Ese dah malas nak panjangkan laie sobab tongah sibok.
Dan ese tanyo laie sekali.

"Jang, kalu orang nak melabur, kalu taktau apokobondo bisnes tu. Camno nak melabur?"
"Kalu ese nak turun KL tanpo tahu apo satu pun hint, itu satu pembaziran nyato."

"Ok. Ni company ****. Penah dengar?"

Dongan pantas. Ese terus bertanyo dongan makcik Gugel.
Dan dapat jawapan.

"Owh.. ponah sangat. Kek JB ni bisnes ni dah lamo dah jang. Dah terkubur dah pun"
"Porak perando eh. Dah lamo dah ese tahu ni. Sojak awal 2008 laie."

"Eh, yo kor? Lagu mano bisnes ni kat JB? Caro lagu mano?"

"Biaso lah jang. nak copek kayo, melabur lah bosar-bosar. Takdo duit, buat loan bank."
"sekali lotak berpuluh ribu. kalu rajin dan pandai manipulate people, dapat la balik modal"
"dalam maso beberapo bulan yo buek bisnes ni. Tapi bilo kaput, merano nangis tak berlagu."

"Owh, salah tu caro tu. Ni kat KL ni tak melabur berpuluh ribu pun. Sikit jer."
"kawe baru buat 3 bulan dah untung lebih dari 8K dah ni."

"bagus la gitu jang oiii.. kalu dah nampak ado untung. Teruskan yo lah."
"kalu macam tak nampak laie untung kek mano, ese nak nasihatkan yo."
"lobih baik melabur dokek bisnes konvensional, untung sikit tetapi risiko rondah."
"dan berpanjangan. sobab buek bisnes sendiri, company sendiri."
"untung dan rugi sendiri tanggung. tak libatkan orang lain."

Ese sudahkan perbualan YM ni dongan memberikan sedikit kato semangat.

"Jang, sok kalu dah kayo, kawin la cecopat. Ekau tu dah kojo gomen, dah kojo totap."
"tunggu apo laie jang. Ekau kono kawin dolu dari ese. sobab ekau laie tuo."

Begitulah.
Mereko yang baru-baru berjinak dongan dunio bisnes Money Manipulation.
Apo yang orang lain buat. Itu salah. Ini salah. Plan dan strategi tak boto.
Dan apo yang mereko buek, itulah yang boto dan bonar.
Bilo terantok, baru nak tengadah?

4 comment:

filanastasia said...

mr ayares : ermm benda neh memula, baru nak berjinak memang ler best jek nak percaya.. nak nak bila diberitahu untung berlipat kali ganda.. tp laa ni.. apa pun tak masuk kepala dah benda-benda camne.. baek cam along.. risky,.. but not too big.. huhuhu..

Reds said...

Sy pun dah muak dgn bisnes camni! Dh phm sangat, dah serik sbb dulu2 pernah terlibat. Sy lbh suka buat bisnes sendiri, tenaga sendiri, company sendiri, penah lelah sendiri, pendek kata semua sendiri. Sbb apa? kalau untung kita akan rasa sangat berbaloi & kalau rugi, xde orang yang boleh marahkan kita...

AyAres151 said...

Red...kadang2 apa yg kita cuba sampaikan pendapat kita..mana nak di endah.. sbb pemikiran dorang dah di basuh kaw-kaw dongan $$$ yang berkali ganda.. mereka dah nampak orang atas berjaya..

tp satu jer mereka lupa..
mereka tak buat kajian dulu sejauh mana kemampuan diri mereka sendiri..
dan sejauh mana mereka boleh pegi dalam bisnes tu..research tu penting utk jangka masa panjang agar kita TAK TERHANTUK..

kemampuan kita tak sama dengan kemampuan orang atas...dan orang atas pun kadang takleh buat apa yg org bawah bleh buat..


pendek kataa.... tanya diri..

MAMPUKAH AKU..

if yes.. go on...

then.. jgn menyesal kendian hari..

usaha biar berpanjangan.. hasilnya biar berpadanan....



Sekian maceh dari bekas MLMer...
heheheheee

Princess Liyana said...

hmm mesti beringat2 sblm mencuba sesuatu..kan bro?

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails