Itulah Kojo Mereko

Lopaih den belek-belek, angkat dan peratikan.. pastu den lipat balik. Den beransur ke bahagian lain sambil mato melirik. Pasti mereko akan mulo ambik alih tompek den tadi.. mereko angkat, mereko lipat, mereko usap-usap,mereko tenyeh-tenyeh.. Dah kerap kali den peratikan tiap kali den habiskan maso dokek bahagian tuh.. tentu mereko akan ambik alih tompek den tu selopaih itu.

Itulah kojo mereko sebagai promoter dokek pasarayo di bahagian pakaian terutamo pakaian berlipat. Mungkin dah jadi tabiat mereko.. walau pengunjung sentuh hanyo seinci dan sesaat mungkin.. mereko akan perbetulkan balik apo sajo yang pengunjung tadi usik. Pantang mungkin bagi mereko apo yang mereko susun dan lipat cantik-cantik itu di usik oleh pengunjung.

Seperti malam tadi, den peratikan laie. Den cubo buek ujikaji skit lalu den selak pakaian itu elok-elok tanpo terusik susun aturnyo.. kendian den lepaskan balik dan usap-usap pakaian itu. Den beransur ke rak yang lain. Tidak sampai 3 langkah... mereko ganti tempat den tadi.. mereko selak-selak jugo dan mereko usap-usap jugo lagak seperti menyusun kembali...
Dalam hati den..." aduh..den tak layak jadik promoter sambilan ko?"


Pepatah Melayu:
Pesan dituruti petaruh dimalami berserah berkehendak hati.
ertinya : Sungguhpun diharapi kepada seseorang kepercayaan tetapi dijaga sangat lagi....

0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails