Ombak Jahat / Tsunami

Kerajaan sarankan supayo semuo masjid seluruh negaro dibacokan khutbah berkaitan dongan bencano alam Tsunami pado hari ini.. Den memang mengharapkan khutbah itu dibaco di Masjid Jamek Taman Universiti tapi lain pulak yo.. khatib langsung tidak menyentuh tontang Tsunami pun tapi membacokan topik tontang Zakat. Den tunggu dan tunggu kot2 ada kaitan... tapi totap takdo juo.

Dokek masjid buat solat jenazah secaro ghaib selopaih habis solat jumaat. Den tak ikut serto, tengok ajo dari jauh. Dokek serambi masjid plak ado tabung kutipan bencano Tsunami. Bagi mereko yang mendermo, diberi beberapo bungkus roti. Roti inti sardin atau inti kacang mungkin tapi inti apo pun bukan menjadi pilihan.. asalkan niat mendermo itu ikhlas.

Dokek Taman Desa Skudai pulo ado pusat pengumpulan pakaian untuk didermokan kepado mangso Tsunami di utaro tanah air. Den tidak tau pado mulonyo tp bos bawak den sekali poie antor sebungkus pakaian. Oo.. ruponyo dikumpulkan dokek rumah sorang lecturer, wakil dari parti pembangkang. Dalam soal ini sudah tidak ado pembangkang mahupun pemerintah.

Den terus terfikir yang dokek umah den ado bertimbun pakaian. Contact hosmate di rumah agar kumpulkan semuonyo termasuk yang dibawah tanggo. Den balik terus angkut semuonyo 3 beg plastik sampah warno itam tu. Sebonarnyo pakaian tuh dolu milik kawan-kawan serumah yang ditinggalkan setolah mereko semuo dah berpindah. Dari dibiarkan dah beberapo tahun dah bawah tanggo tuh, ini la masonyo utk mendermo. Jadi ini baru boleh dikatokan, 'tangan kanan memberi tangan kiri tidak tau' ( meminjam ayat Tok Rimau ). Satu lori datang mengangkut semuo pakaian yang dikumpul. Malam nanti akan bertolak terus ke utaro. Semogo lori itu selamat sampai ke destinasi. Aminn..

Oh ya.. kesempatan ini ingin mengucapkan...

"SELAMAT TAHUN BARU 2005"




Pepatah Melayu : Rebut rampas bertanda beti, samun sakal berdarah tangan.
Ertinya : tiap satu perkara yg hendak diterangkan itu, hendaklah dengan keterangan yang tepat dengan kejadiannya itu.

0 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails