27.1.09

Banned

Ado satu forum fotografi.
Yang ese duduk sojak forum tu mulo bertapak laie.
Sekitar tahun 2004.
Ketiko masih belum ramai forumer.

Yang mano ese samo-samo naikkan forum tu.
Bersamo rakan-rakan yang lain.
Yang ibarat macam keluargo sendiri.
Dari kosong sampailah terkonal sudah.
Dari orangnyo sedikit sehinggo ramainyo manusio.
Dari takdo kroni hinggo wujudnyo per'kroni'an.
Dari takdo sifat bongkak dan sombong.
Hinggo wujudnya puak dan berlagak bodoh sombong.

Tapi akhirnyo kini.
Ese dibuang sejauhnyo.
Atas apo alasan pun ese tidak tahu.
Yang pasti pado satu ketiko dolu.
Kerano ese salah sorang berdiri pado pihak pembangkang.
Membangkang ketidakadilan yang berlaku.
Sehinggokan segalo apo yang ese buek sebelum itu.
Langsung tidak dikonang walau sedikit.

Begitulah.
Kertas putih size A3.
Kalu dilotakkan setitik dakwat itam marker pen.
Orang akan totap nampak dakwat itam.
Dan tak pedulikan laie seluasnyo kertas putih.

Semuo garo-garo admin yang gilo kuaso.
Dan tak mengenang budi langsung.
Malah. Dendam kesumat jelas lekat di jiwo tuo beliau.
Yang ego tinggi melangit.
Kerano disokong kuat oleh kroni yang terlibat.
Yang tidak berani untuk berkato apo-apo.
Hanyo tahu angguk dan mengikut.
Walaupun jelas salah terserlah.

Harus?
Sio-sio lah kalau belajar sekolah pondok.
Pandai baco kitab. Hafal surah itu ini.
Boleh bagi tafsiran ayat Quran.
Tapi hati ponuh busuk dan memualkan.
Dan menghalang hubungan silaturrahim orang lain.
Atas dasar dendam yang tidak kesudahan.
Dan sio-sio lah hidup.

Dan sesungguhnyo.
Dosa memutuskan hubungan sesamo manusio itu.
Dan menghalang perhubungan silaturrahim orang lain.
Ibarat samo macam perangai Israel.
Laknatullah ekau.

Mungkin sekarang ekau berbanggo.
Kerano dikelilingi oleh kroni.
Yang menyokong membuto tuli.
Dan akan tibo juolah nanti.
Waktu dan maso ketiko.
Ekau akan meghaso semuonyo kelak.

5 comment:

S h i n o said...

guano pulok kena banned.???

AyAres151 said...

dulu keno sekali...
kali ni keno lagi tanpa salah gapo2..
mmg jahil sungguh manusia macam rejim Israel...menindas yg lemah..

Princess Liyana said...

Huh..mcm2 kan bro..

MazrulHisyam said...

Ekau bilo nak banned den dari singgah blog kau nih? Banned la den, banned la! Eden pun dah lupo forum tue...idup kono teruskan!

AyAres151 said...

mungkin sudah tibo masonyo ese tidak perlu menyokong laie forum tersebut.
atau pun perlu untuk melupokan terus..

tapi..bak kato pepatah.. tompek jatuh laie dikonang..inikan pulak tompek tumpah darah...

disitu.. bermulonyo kerjayo ese sebagai photographer.. disitu..ese mula belajar mengenal dunio fotografi..

tetapi kerano KEJAM nyo manusio yang tidak mengenang jaso, kerano KEJAMnyo manusio menindas yang lomah.. memang itulah dunio sekarang...

bersorah yo lah janggggg...

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails