13.10.08

Gaduh

Ponah tak ekorang bergaduh?
Bergaduh yang sampai bertumbuk.
Bukan gaduh mulut maki hamun tu.
Ni gaduh siap pakai helmet, kayu, parang.

Dolu. Zaman mudo-mudo dolu.
Bergaduh tu ibarat mainan.
Kalau tak bertumbuk. Tak macho lah.

Ese masih ingat laie.
Maso menongah rondah.
Bertumbuk ramai-ramai dongan budak cino.
Takat kaki kerusi singgah dokek belakang tu normal.

Dan yang sadis, cino tu dah kono bedal dek member ese dokek kepalo.
Hampir jadi kes polis. Sobab dapat dikosan pihak sekolah.
Maso tu kiro gentleman lah kononnyo.
Kalau gaduh, takkan libatkan pihak polis.
Lepas puak mano mengalah, kiro setel.
Kalau nak panggil geng pun.
Alih-alih samo-samo panggil geng masing-masing.
Jumpo kepalo samo kepalo geng, ruponyo konal.
Dan settle camtu yo.
Dorang bleh cakap. Budak-budak punyo hal yo.
Tak perlu panjang-panjangkan.
Hahahaha.

Zaman menongah atas.
Dah takdo geng. Sekolah dokek tompek orang.
Dan nak taknak.
Kono lah menikus yo.
Ese ponah di pukul seramai 15 orang budak nakal.
Geng-geng yang ese ado bukan geng kaki gaduh.
Jadi terpakso hadapi bondo ni sorang-sorang yo.
Nak melawan camno kalau dah 15 lawan 1.
Hampir koma dan berlaku pendarahan di dalam mato ese.
Lunyai badan.

Tidak lamo beberapo bulan selopeh itu.
Kepalo geng tu meninggal.
Eksiden langgar tiang letrik dongan motor curik.
Lopeh dari kes tu, dorang dah makin slow mengganas dokek sekolah.

Walau apo pun. Itu semuo asam garam maso zaman sekolah.
Ese dah maafkan semuo mereko tu. Zaman nakal lah katokan.
Sekurangnyo mereko memberikan ese pengalaman.
Walaupun pengalaman pahit.

Sekarang. Bilo usio dah meningkat.
Semuo tu ese terkonang buat ese tersonyum sendirian yo.
Apatah laie bilo ado orang cakap kat dopan ese, dio memang kaki terajang orang.
Sungguh-sungguh nak tunjukkan diri dio itu samseng dan hero. Kononnyo lah.
Buat ese tergolak dalam hati.

Ese bilang.
"Dah lamo GUA tinggalkan zaman itu beb".

8 comment:

S h i n o said...

HUH ..apo KEJADAHNYA!!..

Reds said...

Dulu masa jd pengawas pernah nak leraikan pergaduhan antara budak melayu & cina dalam dewan. Tak dapet deh...kerusi berterbangan atas kepala...maunya dekat 100 org dlm dewan tu...

filanastasia said...

mr ayares : org yg matang tak angkat kerusi meja la kalau ader perteligkahan.. ermm banyakkan bersabo.. sabo itu lebih mulia.. huhuh

sofeya kadeja said...

hehe...teringat juga fEya masa skool dulu...fEya ni salah seorang ketua pengawas...
ada satu hari tu, pengawas2 tak dapat nak leraikan pergaduhan antara geng siang dan geng malam ni,dorang panggil fEya...fEya datang dan cakap2 terus selesai...on the way nak balik ke pondok pengawas, fEya rasa di ikuti dari belakang dan tanpa di sedari, pipi fEya dicubit dari belakang...sakit amat...bila fEya toleh,rupa2nya gengster skool tu yg cubit pipi fEya...dorang cakap "sapa suruh u comei sangat la amoi...hahaha"...(p/s: geng siang tu geng cina,geng malam tu geng india.faham2 je la ok)

AyAres said...

mana ada 'SALAH SEORANG' KETUA PENGAWAS??

sbb setiap sekolah cuma ada 'SEORANG SAHAJA' KETUA PENGAWAS....

hahahahahaha

S h i n o said...

ade assist kot? xpon skolah lain2 hehehe :P

sofeya kadeja said...
This comment has been removed by the author.
sofeya kadeja said...

actually im da secretary n da 1 of da head of da merit board in my skool prefect board...dats y i said im 1 of da ketua lor...

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails