31.10.08

Tangisan

Kalau lelaki menangis.
Ado orang kato, tak gentle.
Ado orang kato, lombik.
Ado orang kato, lomah.

Walau apo pun orang kato.
Tangisan itu bermulo dari hati.
Hanyo manusio yang takdo hati perut yo.
Yang sukar nak titiskan air mato.
Hanyo manusio ego meninggi yo.
Yang akan menahan air mato dari gugur.

Ese. Punyo hati dan perasaan.
Dan ado beberapo perkaro buek air mato ese gugur.

Pertamo perkaro yang melibatkan keluargo.
Ese tidak suko permasalahan dalam keluargo.
Kalau dimarah atau marahkan adik beradik.
Pasti bergonang yo air mato ese.
Begitu jugak jiko melibatkan parent ese.

Keduo melibatkan orang yang disayangi.
Ese mudah tersentuh hati.
Kalau bermasalah atau ghaso nak marah.
Ese akan copek sedih dongan apo yang berlaku.
Dan ese akan sedih atau mengalirkan air mato.
Selopeh ese melopehkan kemarahan.

Ketigo. Saat ese menghayati drama mahupun filem.
Sorang diri. Yang melibatkan kisah keluargo.
Macam citer anak yang tak mengenang budi serto menderhako dokek parent.
Atau macam citer Hindustan melibatkan perpecahan dalam keluargo.
Terutamo citer lakonan Shah Rukh Khan. Memang tersentuh betol.
Atau macam citer si isteri yang menderhako dokek suami.
Yang buat suami menderito dan melayan macam bangkai tak bernyawo.

Ontah kenapo semuo itu membuatkan hati ese copek tersentuh.

5 comment:

filanastasia said...

mr ayares : itu maksudnya kamu tidak la se'ego' yg kamu sangkakan.. sebenarnya kamu punya hati yg mudah tersentuh..

psstt.. 'ego' yg kamu tonjolkan selama ni.. mcm mask jek sebenarnya.. huhuh

sofeya kadeja said...

kalau kamoo tak suka dimarahi atau memarahi...itu tandanya kamoo agak manja orangnya...hehehe...tidak akan tergugat kelelakian seseorang itu andai dia menitiskan air matanya...

Princess Liyana said...

btol tu..hanya org yg tiada hati dan perasaan je tak mudah tersentuh hatinya..mmm

AyAres said...

sapakah org itu yach...?

Reds said...

Sekurang-kurangnya kita masih mempunyai perasaan...bukan seperti segelintir manusia yg lupa dirinya...

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails