19.10.08

Hamun

"Yang ekau sibok nak tolong aku kenapa?"

"Aku tak mintak ekau tolong aku pun, menyusahkan jer"

"Sial lah ekau ni. Buat apa ekau nak tolong aku?"

"Ekau boleh tak jangan ganggu aku. Biarlah aku derita pun."

"Biar aku settlekan sendiri. Kau pergi jahanam lah"

Nah. Ponah tak ekorang dimaki hamun.
Dan dipersalahkan kerano kalian cubo menolong orang itu?

Contohnyo kalau ekorang menyaksikan kes ragut didopan mato.
Seorang perempuan jatuh tersungkur dijalanan.
Lalu kalian hulur tangan membantu.
Tetapi alih-alih, kalian dimaki hamun.

"Eh, yang ekau sibuk nak tolong angkat aku kenapa?"
"Kenapa tak kejar peragut tu hah? Bodoh!. "

Apo perasaan ekorang kalau dimaki hamun sedemikian.
Tatkalo niat ekorang yang ingin membantu.

Setongah orang yang bengang akan melopehkan semula tangan.
Membiarkan perempuan itu jatuh tersungkur kembali.
Dan blah macam tu yo. Membiarkan dio dongan keegoannyo.
Tapi ado setongah orang yang sabar.
Akan terus membantu.
Dan cubo mewujudkan keharmonian, kecintaan dan kedamaian hidup.

5 comment:

filanastasia said...

mr ayares : untuk jd seorang yg berhati mulia.. bantulah mereka sewaktu mereka dlm kesukaran walaupun bantuan itu tidak dihargai.. kerana kelak mereka yg akan malu sendiri.. huhuhu

pst.. mungkin mereka marah dgn apa yg berlaku kot.. tu yg mcm hangin satu badan.. sabo jek la yer.. hik hik hik

AyAres said...

kamu mmg hati mulia lah fila..
nnt kamu bantu ese saat ese kesukaran ya..

filanastasia said...

mr ayares : thanx.. so sweet.. i'll be there whenever u need me ares.. insya-Allah..

sofeya kadeja said...

ala fila ni...takkn nak tolong ayares je...fEya camna pula???
ayares ni...tepi sikit...fEya pun nak bantuan fila juga...
hehehe...fEya cuma bergurau...jangan marah ya...sabar ya pak ayares...

AyAres said...

apo2 lah Milah oiiii...hehehehee

Jang : utk lelaki
Milah : utk pempuan

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails